Nowy oddział psychiatryczny dla dzieci i młodzieży w Poznaniu. Ważne wsparcie dla rodzin
W Poznaniu otwarto Oddział Dzienny Psychiatryczny dla Dzieci i Młodzieży przy Szpitalu Klinicznym im. Karola Jonschera Uniwersytetu Medycznego. To miejsce, które ma zapewnić młodym pacjentom specjalistyczną pomoc, a ich rodzinom poczucie, że nie są pozostawione same sobie.
W ramach nowej inwestycji powstała również Poradnia Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży oraz Poradnia dla pacjentów z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak spektrum autyzmu. To odpowiedź na rosnące potrzeby – badania pokazują, że w Polsce blisko milion dzieci i nastolatków zmaga się z różnymi problemami psychicznymi. Co więcej, każdego dnia kilku młodych ludzi próbuje odebrać sobie życie.
– To szczególny moment i symbol zmiany podejścia do zdrowia psychicznego najmłodszych. Przez lata psychiatria dziecięca była obszarem zaniedbywanym, dziś krok po kroku to naprawiamy – mówiła podczas otwarcia Katarzyna Anna Kacperczyk, wiceminister zdrowia.
Nowy oddział dzienny oznacza, że dzieci i nastolatkowie będą mogli otrzymać pomoc bez konieczności długotrwałej hospitalizacji. Leczenie w trybie dziennym pozwala na terapię pod okiem specjalistów i jednoczesne utrzymanie codziennego kontaktu z rodziną, co jest niezwykle ważne dla młodych pacjentów.
Równocześnie władze uczelni zapowiedziały dalsze inwestycje. W ciągu kilku lat w Poznaniu mają powstać kolejne budynki dedykowane psychiatrii dziecięcej i dorosłych. Projekt obejmie m.in. trzy nowe oddziały dla najmłodszych, wraz z zapleczem diagnostycznym.
Podczas otwarcia wręczono również wyróżnienia "Przyjaciel małego pacjenta".
– To nasze podziękowanie dla tych, którzy wspierają dzieci w walce o zdrowie psychiczne. Gdy śmieje się dziecko, śmieje się świat – przypomniał słowa Janusza Korczaka dr n. med. Paweł Daszkiewicz, dyrektor szpitala.
Rodzice i opiekunowie w Poznaniu mogą liczyć także na dodatkowe wsparcie w różnych miejscach – od punktów interwencji kryzysowej, po warsztaty i konsultacje organizowane przez fundacje. Szkoły i przedszkola coraz częściej korzystają z zajęć edukacyjnych i treningów dla nauczycieli, które pomagają rozpoznawać objawy depresji, ADHD czy spektrum autyzmu u dzieci.